Doornbikes vindt voor jou de ideale, optimale en ergonomisch beste zitpositie en framegeometrie.

Body Scanning is een 360 graden 3D-lichaam-analyse systeem waarbij je zonder te worden aangeraakt wordt opgemeten. Met dit systeem worden de beste afstellingen voor het lichaam geanalyseerd. De verkregen evaluatie is de basis voor verdere stappen naar de perfecte afstelling van de fiets. De gebruikerseisen van de fietser worden ook meegewogen. Met Body Scanning ben je snel op de perfecte fiets. Het systeem is ontstaan door een nauwe samenwerking tussen orthopedisch chirurgen, fysiotherapeuten, fietsers en ingenieurs.

Hoe en wat wordt er gemeten?


Wat wordt er gemeten en hoe? En hoe wordt het ingesteld?

Fietsafstelling:Omdat de juiste fietsinstelling afhankelijk is van zowel de biometrische gegevens als ook de gewenste zithouding, raden wij je aan jouw fiets altijd door Doornbikes in te laten stellen. Een juiste fietsinstelling verbetert de krachtoverdracht en vermindert het risico op blessures en het vergroot het fietsplezier!

Zadelhoogte:

De zadelhoogte wordt altijd als eerste vastgesteld en wordt gemeten vanaf het hart van de trapas tot aan de bovenkant van het zadel (in het midden). Bij ergonomische zadels, bijvoorbeeld die van SQ Lab, wordt tot boven op het verhoogde zitgedeelte gemeten. De zadelhoogte wordt met het Bike Adjustment Device gecontroleerd.

Zadel offset:

De zadelpositie (zadel offset) is bepalend voor het goede gevoel van krachtoverdracht op de crank tijdens het fietsen. De hoek moet optimaal zijn voor de gehele crankbeweging (360 graden). De zadelpositie wordt met het Bike Adjustment Device gecontroleerd.

Afstand tussen zadel en stuur:

De afstand tussen het zadel en het stuur is afhankelijk van de lengte van uw bovenlichaam en de gekozen zitpositie. Deze maat wordt gemeten tussen de zadelneus tot het contactpunt op het stuur. Bij rechte sturen, zoals bij de racefiets of de ATB/MTB, wordt gemeten tot het hart van het stuur. Deze afstand bepaalt veelal de lengte van het frame. De afstand tussen het zadel en het stuur wordt met het Bike Adjustment Device gecontroleerd of via de bovenbuiscalculator omgerekend naar de passende frame-geometrie.

Stuurniveau:

Het stuurniveau geeft het verschil aan tussen de stuurhoogte en de zadelhoogte. Bij deze instelling geldt een relatief grote tolerantie, omdat er 3 basis-zithoudingen geselecteerd kunnen worden. Er zijn echter natuurlijk veel meer mogelijkheden. De drie zithoudingen zijn wel afhankelijk van de gekozen fietscategorie. Het stuurniveau wordt met het Bike Adjustment Device gecontroleerd.

Framehoogte:

De framehoogte van een fiets is niet de belangrijkste maat van een fiets. Allereerst zijn de drie contactpunten tussen jou en de fiets van belang voor de ergonomie en het comfort. De framehoogte (meestal gemeten van het hart van de trapas tot het midden van de bovenbuis) was voorheen, toen er nog diamantframes waren met horizontale bovenbuis, een goede indicator voor de verdere framematen. Tegenwoordig zijn sloping bovenbuizen en geveerde zadelpennen heel normaal en is de bovenbuislengte belangrijker dan de framehoogte.

Cranklengte:


Een langere crank betekent in principe meer torsiekracht dat overgedragen kan worden op de trapas. De stap tussen 175 mm naar 177,5 mm betekent een stijging van de torsie van ca. 1,5 %. Het is echter niet zo dat hoe langer de crank hoe effectiever de rijder is. De motorische mogelijkheden en de beenlengte van de rijder hebben ook invloed. Bij de mountainbike is daarnaast nog de afstand tussen pedaal en de grond van belang. In deze categorie geldt een standaard van max. 175 mm. De standaard-cranklengte bij hybride- en stadfietsen is 170 mm, omdat hier het comfort belangrijker is dan torsie. Bij professionele wielrenners gelden speciale maten.

Zitpositie:

Ergonomie is voor iedere fietser verschillend. Vergelijk bijvoorbeeld de ergonomie van een stadsfiets - gericht op comfort, een goed overzicht in het verkeer en snel op- en afstappen bij verkeerslichten, met de ergonomie van een wielrenner die gericht is op effectiviteit, hoge trapfrequentie en optimale krachtoverdracht. Body Scanning definieert de zitposities per fietscategorie en zodoende kan dit systeem op allee fietsen worden toegepast.

Met Body Scanning is er nu een eindelijk een compleet systeem op de markt waardoor je als klant op een fiets wordt gezet die helemaal bij jou past. Wie wil dat nu niet? Iedereen toch? Een meting met Body Scanning kost per scan € 249,00. Wanneer u bij Doornbikes een fiets koopt is een scan 3D helemaal gratis !