Öhlins wordt algemeen beschouwd als de gouden standaard op het gebied van veer- en dempersystemen. Doornbikes werkt samen met Öhlins Suspension Service om onze klanten dempersystemen aan te bieden met echt lage hysteresisdemping**, volledige instelbaarheid voor en afgestemd op de gebruiker en ongeëvenaarde schokdemping.
Helemaal op maat gemaakt voor jou! Doornbikes heeft de perfecte vering voor jouw mountainbike die een uitstekende performance voor en uitstekende prijs levert. Öhlins levert meet dan 300 verschillende veersystemen die elk weer hun unieke eigenschappen bezitten. Elk veersysteem wordt gemaakt en afgestemd op de fiets, zijn berijder en het parcours dat wordt gefietst!
Öhlins achterdempers: STX 22 Air Custom Series TTX 22 M Custom Series
Waar het lichte gewicht van een crosscountry-schok de maximale controle van een downhill-fiets ontmoet. De zoektocht is voorbij, STX 22 Air biedt ongeëvenaarde tractie en ondersteuning in lichtgewicht duurzame eenheid. Geen compromis nodig. Na analyse van de eisen aan een luchtvering voor enduro- en trailfietsen, was het Öhlins STX-concept het antwoord. Dankzij de lagere dempingsniveaus in vergelijking met een downhill-schokdemper met spiraalveer, is een minder complex product ontwikkeld dat nog steeds hoogwaardige functionaliteit behoudt en een efficiënte rit biedt zonder te knoeien met de afdaling.
De STX 22 Air heeft een grote zuigerdiameter, gebalanceerd door een grote compressieklep die ervoor zorgt dat de interne druk onder controle wordt gehouden. Dit resulteert in een lage hysterese en een uitstekende dempingsreactie, waardoor rij-efficiëntie wordt geboden zonder te knoeien met de controle tijdens afdalingen. Lage en hoge snelheid compressie en rebound-demping zijn extern instelbaar met een extra klimmodusinstelling, een stabiliteitsmodus die lange beklimmingen mogelijk maakt met behoud van tractie. De luchtveer is voorzien van een afdichtingssysteem dat is geoptimaliseerd voor lage wrijving, maar ook voor een soepele drukverdeling tussen de luchtkamers. Het resultaat is een aanvankelijke souplesse die wordt ondersteund door controle in het midden van de slag en die extra bodemweerstand die wordt veroorzaakt door luchtvering. Het is ook mogelijk om de veercurve af te stemmen door volumeafstandsringen of extra olie in de positieve luchtkamer toe te voegen of te verwijderen voor een meer progressief of lineair gevoel. De Öhlins STX 22 Air is verkrijgbaar in 4 verschillende lengtes / slagen met montagehardware die compatibel is met de meeste beschikbare enduro- / trailfietsen op de markt. Wil je meer weten? neem dan contact op met Doornbikes via info@doornbikes.nl
TTX 22 M Custom Series
Sinds de lancering van de Öhlins TTX 22 M heeft de schokdemper voor een opwelling gezorgd binnen de fietsindustrie. Mountainbikers hebben gejuigd vanaf het moment dat deze werd losgelaten. Nu verkrijgbaar in diverse lengtes en afmetingen. De TTX 22 M aftermarket-schokdemper is ontworpen om de meest uitdagende World Cup Downhill-tracks aan te kunnen, terwijl hij toch pedaalefficiëntie biedt voor de vlakke en bergopwaartse delen. Het ontwerp met dubbele buis zorgt ervoor dat de gasdruk altijd een back-up maakt van de lagedrukzijde van de zuiger om de druk op een gecontroleerd niveau te houden. Dit zorgt voor consistente dempingsprestaties op alle soorten terrein en verbetert de dempingsreactie voor een uitstekende controle over de bewegingen van de fiets en de band.
Lage en hoge snelheid compressie en rebound demping zijn extern instelbaar. Sferische lagers worden als optie aangeboden op breedtes tot 22 mm, waardoor de wrijving op de schok tijdens zijdelingse belastingen wordt verminderd om de gevoeligheid van kleine stoten te verbeteren. Alle schokken zijn voorzien van de stabiliteitsmodus. 3e positie op hogesnelheidsregelaar verhoogt de compressiedemping om veerbewegingen te verminderen tijdens minder technische beklimmingen. We hebben nieuwe veren ontwikkeld voor de TTX 22 M en het gewicht verminderd met 25-30%.
RXF 36 Front Fork
Met de nieuwe RXF 36 EVO kun je je obsessie upgraden. De vork is gebouwd op de bekende TTX-technologie van Öhlins en met de EVO-upgrade presteert hij nu nog beter en betrouwbaarder.
De originele RXF36-vork kreeg goede recensies over de fantastische controle over grote slagen en toonaangevende chassisprestaties, maar met wat inconsistente feedback over kleine of middelgrote impacts. De EVO-upgrade geeft je een superglad gevoel over kleine oneffenheden en een verhoogde gevoeligheid, alles bij elkaar zal het je echte all-mountain vork zijn. Op de kleine kronkelende paden met wortels en rotsen helpt het je om vaart en controle te houden. Als je je wiel heuvelafwaarts richt, ervaar je de ongeëvenaarde controle en tractie bij grote slagen van de originele RXF 36, waarbij het TTX-dempingssysteem samen met de oplopende luchtkamer je veel vertrouwen geven.
De EVO-upgrades naar de RXF 36 Air 29 zijn:
SKF-afdichtingen voor betere prestaties in natte omstandigheden en een langere levensduur Herwerkte zuiger voor verminderde losbreekkracht en meer gecontroleerde drukopbouw bij hogere assnelheden Grotere negatieve luchtkamer voor betere gevoeligheid voor kleine stoten Afgestemde speling van de bussen voor de voorkeuren van het Enduro-raceteam De TTX-technologie (ontwerp met dubbele buis) maakt parallelle en gescheiden oliestroom mogelijk en zorgt voor een optimale druk te allen tijde. Het regelen van de drukniveaus zorgt voor aanvankelijke soepelheid en zorgt ervoor dat de vork hoog blijft tijdens het rijden met behoud van schokabsorptie, tractie en stabiliteit.
Alles wordt samengebracht door een unieke gesmede kroon voor hoge stijfheid en de hoogste bandencontrole met minder chassisflexie.
Het beste van alles voor de bestaande RXF 36-bezitter is dat er ook een EVO-kit is die achteraf op oudere vorken kan worden gemonteerd.
RXF 34 Front Fork
Superieure chassisstijfheid gecombineerd met rijondersteuning van het volgende niveau geeft u de stuurprecisie om de lijn te raken en vervolgens te rijden wat het pad u in de weg staat. Berijd de lijn waar je altijd naar keek, bergop of bergaf, niet meer verspilde energie, maar volledige controle.
De Öhlins RXF 34 vork is speciaal ontworpen voor high-end 29er trail / AM-fietsen die een laag gewicht en hoge prestaties vereisen.
De vork is verkrijgbaar in versies van 120 mm, 140 mm en 160 mm. De vork heeft een ontwerp met dubbele buis en implementeert de Öhlins TTX-technologie aan de voorkant van de fiets. Het ontwerp met dubbele buis maakt een parallelle en gescheiden oliestroom mogelijk, zodat de vork te allen tijde optimale druk levert. Het regelen van de drukniveaus zorgt voor aanvankelijke soepelheid en blijft hoog tijdens het rijden met behoud van schokabsorptie, tractie en stabiliteit.
Lage en hoge snelheidscompressie zijn extern instelbaar en volledig onafhankelijk. Dankzij de eenvoudig af te stemmen luchtveer met 3 kamers en in tegenstelling tot de meeste beschikbare vorken, kan de vorm van de veerkracht worden aangepast, zoals het verhogen van de gevoeligheid zonder uit te zakken met uw gewone schokpomp.
Alles wordt samengebracht door een uniek gesmede unicrown voor hoge stijfheid en de hoogste bandencontrole met minder chassisflexie. Het betekent allemaal dat het een 34 mm-vork is die stijver is dan een 35 mm-vork en vergelijkbaar is met een 36 mm-vork.
4.5-sterrenrecensie in Vital MTB Magazine!
**Inwendige demping / hysterese nader verklaard
Hysterese of, in gewoon Nederlands, ‘inwendige demping’ is in het algemeen een verschijnsel waarbij het gevolg naijlt bij de oorzaak ervan. Bij rubber komt de demping tot stand door wrijving binnenin het vervormende rubber. Als je een rubber blokje indrukt, dan kost dat energie. Laat je het weer los, dan veert het blokje terug in zijn oorspronkelijke vorm, maar daarbij komt iets minder energie vrij dan jij er in stopte. Door inwendige demping kost het samendrukken van rubber dus meer energie dan er vrijkomt bij het weer uitzetten. Het energieverlies komt tot uiting in opwarming van de langs elkaar schurende moleculeketens.
Deze demping treedt ook op in het rubber van je band doordat de buitenste rubberlagen worden gedwongen rond en over de ruwheidstoppen van het wegdek te bewegen. De ruwheidstoppen van het wegdek ploegen door het rubber. In de figuur wordt het rubber bij A ingedrukt. Dit kost energie en levert dus weerstand op. Bij B komt een deel van die energie weer vrij, maar minder dan er bij A nodig was om het rubber in te drukken. Het energieverschil komt vrij in de vorm van warmte en resulteert in een aan de bewegingsrichting tegengestelde kracht. De spanning in het rubber is niet alleen afhankelijk van de mate van vervorming, maar ook van de snelheid van het samendrukken en weer uitzetten tot stand wordt gebracht. Hoe hoger de snelheid van de vervorming, hoe groter het energieverlies. Rubber werkt hier als een vloeistofdemper!
Door het snelheidsafhankelijke karakter van de rubberdemping zal de dempingscomponent van de hechting tussen rubber en wegdek toenemen met de glijsnelheid van het rubber over het wegdek.
De bijdrage van de adhesie aan de totale hechting is altijd veel groter dan die van de inwendige demping. De grafiek toont het maximum van deadhesiebij de relatief lage glijsnelheid van minder dan 1 km/h. Is het wegdek nat, dan komt de hechting voor een veel groter deel dan anders tot stand door de inwendige demping in het bandrubber, het aandeel van adhesie in de hechting verdwijnt voor een groot deel. Om het aandeel van adhesie op een nat wegdek te verhogen worden wel kiezelzuren (silica) aan het rubbermengsel van de band toegevoegd.
Figuur 7. Verband tussen adhesie en inwendige demping bij het toenemen van de glijsnelheid van het bandrubber over het wegdek.
Op een droog wegdek is het aandeel van adhesie aan de totale hechting vele malen groter dan die van de inwendige demping. De variabele met de grootste invloed op de hechting tussen rubber en wegdek is de glijsnelheid. In de grafiek zie je de bijdragen van de adhesie- en hysteresecomponenten aan de totale hechting. De bijdrage van de adhesie aan de totale hechting is altijd veel groter dan die van de inwendige demping. De grafiek toont het maximum van de adhesie bij de relatief lage glijsnelheid van minder dan 1 km/h.