Ergonomische Fietsafstelling
De zadelhoogte wordt altijd als eerste punt ingesteld. Het wordt gemeten vanaf het midden van de krukbout tot de bovenrand van het zadel of, bij het ergonomische opstapzadel, tot de bovenkant van de opstap. De zadelhoogte wordt gemeten met het Bike Adjustment Device.
Zadelhoogte
De zadelhoogte wordt altijd als eerste punt ingesteld. Het wordt gemeten vanaf het midden van de krukbout tot de bovenrand van het zadel of, bij het ergonomische opstapzadel, tot de bovenkant van de opstap. De zadelhoogte wordt gemeten met het Bike Adjustment Device.
Zadelpositie
Voor het bepalen van de juiste afmetingen van het fietszadel is niet alleen de afstand tussen de zitbeenknobbels van belang. Ook de achteroverhelling, die kan variëren afhankelijk van het type fiets en het type gebruik, is hierbij cruciaal.
Afstand Zadel-Stuur
Voor het bepalen van de juiste afmetingen van het fietszadel is niet alleen de afstand tussen de zitbeenknobbels van belang. Ook de achteroverhelling, die kan variëren afhankelijk van het type fiets en het type gebruik, is hierbij cruciaal.
De afstand tussen het zadel en het stuur is afhankelijk van de lengte van het bovenlichaam en de houding. Het wordt gemeten vanaf de zadelneus tot aan de positie van het stuur, waar je reikt (op de racefiets) of tot aan de topstangpositie (MTB met recht stuur). Deze afstand bepaalt vaak de lengte van het fietsframe. De afstand tussen het zadel en het stuur wordt gemeten met het afstelapparaat (Fietsafstelapparaat) of berekend met de bovenbuiscalculator als het frame alleen beschikbaar is als geometrie-informatie uit de catalogus.
Stuurhoogte
Het stuurniveau wordt uitgedrukt in relatie tot het zadel. Hier is sprake van een groot tolerantieveld, aangezien slechts drie hoofdposities van de rug (comfortabel, matig, sportief) worden gevraagd. In werkelijkheid zijn er nog veel posities tussenin. De drie zitposities zijn altijd gerelateerd aan de geselecteerde fietscategorie. Het stuurniveau wordt gemeten met het afstelapparaat (fietsafstelapparaat).
Framehoogte
De afstand tussen het zadel en het stuur is afhankelijk van de lengte van het bovenlichaam en de houding. Het wordt gemeten vanaf de zadelneus tot aan de positie van het stuur, waar je reikt (op de racefiets) of tot aan de topstangpositie (MTB met recht stuur). Deze afstand bepaalt vaak de lengte van het fietsframe. De afstand tussen het zadel en het stuur wordt gemeten met het afstelapparaat (Fietsafstelapparaat) of berekend met de bovenbuiscalculator als het frame alleen beschikbaar is als geometrie-informatie uit de catalogus.
Cranklengte
Een langere crank betekent in feite meer koppel, dat kan worden overgedragen op de trapas. De sprong van 175 mm naar 177,5 mm betekent een toename van het koppel van ca. 1,5%. Nu zou je kunnen denken dat hoe langer de slinger, hoe beter de efficiëntie van de bestuurder. In principe is het zo. Men mag echter de motoriek van de fietser en zijn beenlengte niet vergeten. Bij de mountainbike is nog wel de bodemvrijheid toegevoegd. Daarom mogen alleen cranklengtes van max. 175mm aangeboden. De standaard cranklengte voor trekking- en stadsfietsen is 170 mm, omdat het rendement minder belangrijk is dan comfort. Voor wielrenners met prestatiegerichte ambities gelden speciale opdrachten.Zithouding
De ergonomie van elke fietser is anders. Door de ergonomie van de stadsfietser comfortabel zitten, goed overzicht op het verkeer en snel in- en uitstappen bij de stoplichten. Ter vergelijking: de ergonomie van de wielrenner is gestroomlijnd zitten, hoge cadans en optimale kracht/prestatieverhouding.
Zadel-Ergonomie
Omdat ieder mens individueel is gebouwd, is een goed ontwikkeld systeem nodig, bijvoorbeeld de afstand tussen de zitbeenknobbels, de rughoek bij het fietsen en het signaleren van bestaande problemen. Body Scanning CRM maakt een exacte en toepassingsspecifieke aanpassing van de zadelergonomie mogelijk.
Anatomie en gebruik
Voor het bepalen van de juiste afmetingen van het fietszadel is niet alleen de afstand tussen de zitbeenknobbels van belang. Ook de achteroverhelling, die kan variëren afhankelijk van het type fiets en het type gebruik, is hierbij cruciaal.Drukverdeling op het zadel
Bij het zitten op het fietszadel zijn er verschillende drukreacties van de zitbeenknobbels, die concentrisch convergeren naar de schaamstreek aan de voorkant. Zo verandert niet alleen de vorm, maar ook de zitting en daarmee de druk.
Zadelkeuze is afhankelijk van spierstructuur
De complexe structuur van het bekken wordt vastgehouden door spierstructuren. Spierbenaderingen bevinden zich ook aan de binnenkant van de zitbeenknobbels. Als het oppervlak van het zadel te zacht is, kan de zadelvulling ontstaan. Het resulterende gat in de zadelvulling zakt het bekken en de zitbeenknobbels. De spieraanhechtingen aan de binnenkant van de zitbeenknobbels worden mechanisch belast door wrijving. Het kan irritatie veroorzaken. Voor frequente reizigers is een zacht zadel niet de beste keuze!
Ergonomische zadels voorkomen weefselcompressie
Fietszadels met een convexe vorm comprimeren het weefselgebied tussen de zitbeenknobbels. De compressie van het weefselgebied is niet alleen voelbaar, maar wordt ook bevestigd door drukmetingen. Een ergonomische zadelvorm vermindert vermijdbare compressievorming in het weefselgebied onder de schaamstreek.
Geslachtsspecifiek frameontwerp
De vlakkere hoek van de vrouwelijke schaamstreek raakt de zadelneus eerder met dezelfde achterwaartse helling. Het gevolg hiervan is dat vrouwen meer rechtop op de fiets willen zitten. Body Scanning CRM Bike houdt rekening met deze verschillende eisen.
De legende dat - vrouwen hebben langere benen en een korter bovenlichaam - dus damesfietsen moeten korter en voorzien van een steilere stuurpen, zijn inmiddels na miljoenen metingen weerlegd met Body Scanning CRM. De vrouw wil op de fiets (korter) rechtop zitten, vanwege de verschillende hoeken van de schaambeenderen, niet vanwege het waarschijnlijk kortere bovenlichaam. Speciale montuurontwerpen voor vrouwen zijn logisch, maar de reden hiervoor is de schaamboog.
Excursus: Drukmeting op het fietszadel
Hieronder zie je de drukreactie van een zadel met een gat in het midden. Druk is kracht per oppervlakte-eenheid. De zijkanten van het gat creëren gebieden met hoge druk.
De derde afbeelding toont een opstapzadel van SQ-lab. De rode, hoge drukken bevinden zich onder de zitbeenknobbels, waardoor de reactiekrachten van het zadel via botten in het lichaam van de fietser worden gebracht zonder dat gevoelig weefsel wordt samengedrukt. Gevoelloosheid wordt zo geminimaliseerd. De belasting van het periosteum op de zitbeenknobbels is echter hoger.
De bron van de informatie zijn onderzoeksresultaten van SQ-lab.
1 opmerking
Visa
[url=http://www.g0q12129dm6wrmmd88q5af0d729fk57vs.org/]uzyqosxtoo[/url]
zyqosxtoo http://www.g0q12129dm6wrmmd88q5af0d729fk57vs.org/
azyqosxtoo