De lente komt eraan, en dat betekent dat je langzamerhand weer steeds meer lekker naar buiten kunt met je elektrische fiets. Heb je afgelopen winter veel gefietst of heeft je e-bike juist lang stil gestaan in de schuur? In beide gevallen kan je elektrische fiets wel een voorjaarscheck gebruiken. Heb je hem de afgelopen maanden veel gebruikt, dan kan hij te lijden hebben gehad van sneeuw, kou, regen en strooizout. Heb je hem niet gebruikt, dan is het slim om ook even alles na te lopen. Met deze E-bike voorjaars checklist, vol goede tips van experts en handige trucjes om zelf het een en ander te doen, helpen we je op weg om je fiets een voorjaarsbeurt te geven. Zodat jij weer zonder zorgen heerlijk kunt genieten van je fiets en niet voor verrassingen komt te staan!
Thuisonderhoud aan je e-bike
Goed omgaan met je spullen zorgt er doorgaans voor dat ze mooi blijven en langer meegaan. Zo ook bij je eigen elektrische fiets. Geef hem zo nu en dan wat liefde. Eigenlijk kun je na elke 500 kilometer wat klein onderhoud uitvoeren. Makkelijk en snel, maar wel noodzakelijk voor langer plezier.
Schoonmaken
Wat heb je nodig:
- Emmer lauwwarm water
- Autoshampoo
- Spons
- Vochtige doek
- Zeem of handdoek
- Eventueel bij een open kettingkast speciale borstels voor je ketting en tandwielen
Spuit je fiets met de tuinslang eens af zodat hij nat is en het grove vuil eraf druipt. Hierna kun je met de spons of vochtige doek de fiets goed schoonmaken. Neem de spatborden mee, het frame, je stuur, de velgen en rand van je band, spaken, je verlichting: probeer alles dus even mee te nemen. Hierna spoel je de fiets weer af met de tuinslang en droog je hem goed met een handdoek of zeem. Een controle op lakschade kun je nu ook meteen doen. Eventuele beschadigingen kun je aantippen met een lakpen zodat er geen roestplekjes ontstaan.
Wees niet bang voor vocht in de motor of bij de accu. Bij de meest grote merken zijn de motor en accu goed bestand zijn tegen wat vocht. Je fietst er immers ook wellicht mee door de regen. Vermijd overigens wel de hogedrukspuit.
Wil je echt je frame en andere onderdelen van aluminium en chroom laten glanzen en meteen beter beschermen? Poets deze delen van de fiets dan op met een doek en poetsmiddel. Doornbikes heeft de juiste producten in het assortiment. Na je poetsbeurt glijden de regendruppel van je fiets, net zoals bij een gewassen auto.
Check de bandenspanning en het profiel
Wat heb je nodig? Een fietspomp met drukmeter.
De banden maken contact met het asfalt en zijn dus belangrijk voor voldoende grip in de bochten en comfort tijdens het fietsen. Gebruik een fietspomp waarmee je via een meter kunt zien hoeveel druk er in de banden zit. Aan de zijkant van de band lees je vaak af hoeveel bar er in de band moet. Een normale band mag minimaal vier bar hebben. Voor de achterband geldt dat hier één bar meer in kan dan in de voorband. Het meeste gewicht zit namelijk achter op de fiets. Let wel op, want dit verschilt per type band. Steeds meer fietsen zijn uitgerust met iets bredere banden, wat vaak zorgt voor meer comfort. Probeer hierin de juiste balans te vinden. Een te harde band fietst vaak minder comfortabel.
Kleine scheurtjes in de band duiden er op dat de fietsband wellicht wat is uitgedroogd. Dit kan gevaarlijk zijn, want de kans op een klapband bij een té harde band is dan aanwezig. Ook is de band meer vatbaar voor scherpe steentjes op de fietspaden en wegen. Mocht je twijfelen, laat dit even nakijken door Doornbikes.
Ketting check
Een check doen van de ketting kan zonder zelf vieze handen te krijgen. Veel kettingkasten hebben onder of bij het achterwiel een ‘luikje’ om te kijken naar de ketting. Is de ketting droog en roestig, dan is de hoogste tijd voor wat onderhoud.
Regelmatig smeren van de ketting is belangrijk, want zo blijft de ketting soepel en sterk. Zelf kun je met een kettingolie de ketting weer wat soepel maken, maar vaak is dit voor korte duur. Stiekem hoopt vuil zich overigens op in de kettingkast en dit krijg je zelf niet altijd gemakkelijk weg. Wil je echt goed kettingonderhoud doen, dan moet je de kettingkast los maken. Voor een fietsenmaker is dit een fluitje van een cent, plus hij heeft de juiste producten en onderdelen voor het beste resultaat. Ons advies bij een roestige en droge ketting is dan ook om de hulp van de vakman in te schakelen.
Controleer de sloten en andere draaiende delen
Diefstal van elektrische fietsen is nog steeds aan de orde van de dag, zeker als straks iedereen bij mooi weer op de fiets springt. Misschien wel de belangrijkste tip is om je fiets goed in het oog te houden en vooral gebruik te maken van goede en gecertifieerde sloten. Controleer in het voorjaar sowieso je fietssloten nog eens extra of ze goed werken en sluiten. Dat geldt voor zowel het ringslot aan de fiets als een eventueel extra slot voor je e-bike. Gebruik eventueel wat contactspray (bijvoorbeeld van WD40 of Cyclon) om het sleutelgat en slot soepel werkend te houden. Neem ook gelijk andere draaiende delen mee, zoals je trappers en standaard.
Tip: En wanneer je toch bezig bent, spuit wat contactspray op een poetsdoek en wrijf over de contactpunten van je display en accu. Dit zorgt voor een betere werking.
Kies voor de vakman
In plaats van zelf het wiel opnieuw uit te vinden of urenlang te tobben met je fiets is het nog steeds verstandig om je fiets bij de vakman langs te brengen voor bijvoorbeeld een servicebeurt of een lastige reparatie. De fietsenmaker heeft alle onderdelen en materialen vaak in huis. Mocht je toch zelf aan de slag gaan, bedenk dan goed dat eventueel hierdoor je garantie vervalt. Lees dit goed na in de voorwaarden van je fiets.