Welk type helm voor op de snorfiets?

Sinds 1 januari 2023 geldt er een landelijke helmplicht voor snorfietsers. Je moet nu dus een goedgekeurde brom/motorfietshelm (ECE-05 of ECE-06) óf goedgekeurde speedpedelec-helm NTA-8776) dragen op je snorfiets. Draag je die niet, dan kun je  een boete krijgen van € 100 (excl. € 9 administratiekosten)!

Hieronder vergelijken we de drie belangrijkste soorten helmen voor snorfietsers én geven we de plus- en minpunten per type helm. 

De veiligste helm is de integraalhelm; zo’n helm beschermt niet alleen je hoofd, maar ook gezicht en oren. Een andere optie is de jethelm; zonder kinstuk en daarom minder goed beschermend. De oren zijn over het algemeen wel beschermd en ook zijn ze meestal voorzien van een vizier. Een derde mogelijkheid op een snorfiets is een goedgekeurde speedpedelec-helm; deze biedt de minste bescherming. Zowel je gezicht als oren zijn helemaal vrij bij dit type helm.

Integraalhelm

IntegraalhelmEen integraalhelm beschermt je hele hoofd, van kin tot oren en van achter- tot voorhoofd. Omdat zo’n helm je hoofd strak omsluit, krijgen sommige mensen een onaangenaam, ‘opgesloten’ gevoel. Heel belangrijk dus om zo’n helm voor aanschaf te passen, liefst in een speciaalzaak voor helmen. Het vizier van een integraalhelm beslaat makkelijk, zeker bij lagere temperaturen. Dat kun je makkelijk oplossen met een zogenaamd pinlock-vizier (kosten: € 20 - € 30), een soort dubbele beglazing voor je vizier. In sommige (duurdere) helmen zit deze al ingebouwd.

  • Hele hoofd wordt rondom beschermd
  • Altijd voorzien van vizier
  • Weinig tot geen last van geruis met gesloten vizier
  • Aangenaam warm bij lagere temperaturen
  • Soms voorzien van extra, ingebouwd zonnevizier
  • Voering (of delen ervan) vaak uitneembaar om te wassen/vervangen
  • Meestal fijne, goed verstelbare kinbandjes
  • Prijs-kwaliteitverhouding: veel bescherming voor een scherpe prijs (vanaf ca. € 75 al prima helm)

  • Kan zorgen voor opgesloten gevoel
  • Groot en zwaar (gemiddeld 1,5 kg) daardoor lastig meenemen/opbergen
  • Zicht in hoeken kan beperkt zijn
  • Vizier kan beslaan, dit kun je oplossen met (optioneel) pinlock-vizier van € 20 à € 30
  • Erg warm bij hoge temperaturen
  • Lastig op- en afzetten
  • Past niet onder elke (buddy)seat of in elke topkoffer
  • Altijd passen voor gebruik (liefst bij speciaalzaak), met name pasvorm en kinbandje
  • Zeer lastig in combinatie met bril, altijd proberen voor je een integraalhelm aanschaft!

 

Jethelm

Een jethelm biedt veel minder bescherming dan een integraalhelm, maar meer dan speedpedelec-helmen. Je oren worden beschermd (deze ‘oorwarmers’ zijn soms afrits- of klikbaar voor voor warme dagen) en ze hebben een vizier. Let ook hier op de pasvorm, want bij een krappe helm kan het vizier tegen je neus drukken. Niet alleen onprettig, maar ook gevaarlijk tijdens een val. Pas op: verwar een jethelm niet met een veel dunnere ‘pothelm’ zonder keurmerk.

 

  • Beschermt en verwarmt ook je oren
  • Breed en goed zicht 
  • Makkelijk op- en afzetten (zeker in vergelijking met integraalhelm)
  • Vizier kan amper beslaan door de rijwind
  • Compacter dan integraalhelmen, passen vaak onder (buddy)seat en/of topkoffer
  • Voering vaak (deels) uitneembaar om te wassen/vervangen
  • Doorgaans fijne, makkelijk verstelbare kinbandjes
  • Een bril past vaak onder een jethelm, probeer het wel vóór aanschaf
  • Vaak scherp gesprijsd, zeker in vergelijking met speedpedelec-helmen

  • Compacter en lichter dan integraalhelmen maar gemiddeld nog altijd ca. 1 kilo zwaar
  • Geen kin- en gezichtsbescherming
  • Veel last van windruis
  • Sommige vizieren komen tegen je neus aan: hinderlijk gevoel en gevaarlijk bij een val
  • Sommige oorstukken zijn afneembaar: koeler in de zomer maar je verliest ze snel 
  • Sommige kinbandjes aan de korte kant, plastic delen kunnen in je nek snijden
  • Bij lage temperaturen/snelheid kan vizier soms tijdelijk beslaan
     

Speed-Pedelec helm

Speedpedelec-helmen zijn licht en compact. Gemiddeld zelfs meer dan een kilo lichter dan de geteste integraalhelmen: ca. 300 gram versus zo’n 1,5 kilo. Ze zijn dan ook ontworpen voor speedpedelecs. Op zo’n snelle e-bike met maximumsnelheid van 45 km/u span je je in en daarom is warmteafvoer belangrijk: vandaar de ventilatiesleuven op de helm. Op de snorfiets – waar je juist stilzit – is dat een nadeel en zal dit type helm in de winter te koud zijn.
Grootste nadeel: de speedpedelec-helm beschermt alleen het grootste deel van je schedel, je oren, kin en gezicht blijven onbeschermd.

Voordelen speedpedelec-helm

  • Lichtste en meeste compacte optie: gem. 300 gram
  • Passen onder vrijwel elke (buddy)seat en/of topkoffer, maar vaak ook in rugtas
  • Verkoelend op zeer warme dagen door ventilatiesleuven
  • Met name duurdere modellen beschermen goed tegen hoofd-/hersenletsel
  • Zeer makkelijk op- en afzetten (met uitzondering van kinbandje)
  • Een bril past vrijwel altijd 
  • Soms voorzien van vizier

  • Geen tot nauwelijks bescherming gezicht en oren
  • Zeer koud bij lagere temperaturen door ventilatiesleuven en vrije oren
  • Je nekvel kan bij veel modellen tussen clipjes van nekband komen
  • Nekbandjes lastig verstelbaar en van oncomfortabel materiaal
  • Verstelmechanisme aan achterzijde kan klemmen tegen je achterhoofd
  • Meestal geen vizier, indien wel aanwezig, dan kan vizier tegen je neus drukken (passen dus!)
  • Laagje dempend materiaal aan binnenzijde doorgaans zeer dun
  • Duur in vergelijking met veel jet- en integraalhelmen

Welke helmen mag je nog meer dragen op je snorfiets?

(En welke moet je niet kopen)

Naast de drie bovengenoemde helmen mag je ook een systeemhelm dragen. Dit type helm lijkt heel veel op de integraalhelm, maar hiervan kun je het kinstuk omhoogklappen. Deze helmen zijn erg duur en daardoor geen voor de hand liggende keuze voor snorfietsers.

Een crosshelm is dan weer veel goedkoper, maar deze is, zoals de naam al aangeeft, vooral gemaakt voor het ‘crossen’ en niet voor rijden op de weg. Een goedgekeurde crosshelm mág wel op de snorfiets, maar is door de eigenschappen en formaat (zoals het lange kinstuk) niet erg praktisch voor snorfietsers.

De helmen die je niet moet kopen zijn pothelmen: deze zijn zelden tot nooit goedgekeurd want ze bieden amper bescherming. Blijf op je snorfiets ook weg van ‘gewone’ fietshelmen. Deze laatste categorie, ook al gaat het om goedgekeurde exemplaren, is niet toegestaan op een snorfiets.