Klantenervaringen - Kiyoh 9,6 / Bol.com 8,0

Retourtermijn 30 dagen / 6 dagen per week gratis bezorging

Vragen? Neem contact op: info@doornbikes.nl

thuiswinkel waarborg
Waar moet je op letten bij het kopen van een elektrische fiets?

Wil je een nieuwe elektrische fiets kopen maar weet je niet waar je moet beginnen? Logisch, want er zijn enorm veel opties en technische termen waar lang niet iedereen de betekenis van weet. Best lastig en daarom hopen we jou hier te informeren over alle ins en outs van de elektrische fiets van tegenwoordig. Zoveel mensen, zoveel e-bikes en daarmee: zoveel keuzes. Er zijn hippe elektrische stadsfietsers, flitsende forenzen op speed pedelecs en bijvoorbeeld langeafstands scholieren en ouders met kroost in elektrische bakfietsen. Alle fietsen zijn tegenwoordig wel in een e-bike versie te verkrijgen maar er zijn een hoop dingen waar je zo op kunt letten bij de aankoop van een nieuwe elektrische fiets. Maar hoe kies je uiteindelijk de elektrische fiets die bij je past?

Wat voor een fietser ben jij?

Fiets je voornamelijk in de stad en is boodschappen doen op de fiets belangrijk of breng je voornamelijk je kinderen naar school of buitenschoolse opvang? Ben je een toerfietser die alleen in het weekend met de fiets er op uit trekt? Ga je dagelijks naar je werk op de fiets en zijn de afstanden zodanig dat je je behoorlijk in het weet gaat werken op jouw huidige sportieve fiets? Dit zijn vragen waarmee je eenvoudig in kaart brengt welke activiteiten je voornamelijk doet op de fiets en vooral hoeveel kilometers wil je gaan maken in de toekomst. Ga je in de toekomst kiezen voor een elektrische fiets dan ga je meestal ook meer kilometers maken omdat je het qua conditie waarschijnlijk langer gaat volhouden.

Hoe krachtig moet de fiets zijn?

Hoe je de e-bike gaat gebruiken zegt veel over de gewenste uitrusting van de elektrische fiets. Als je alleen voor een lage instap gaat dan ben je waarschijnlijk al wat op leeftijd en kies je voor gemak en moet de fiets vooral eenvoudig te gebruiken zijn. Wil je misschien goed kunnen fietsen door heuvelachtig gebied? Dan is het verstandig om eisen te stellen aan het vermogen van de elektrische motor. De motor en de accu keuze bepalen hoe krachtig te fiets is!

 

Voorwiel- midden- of achterwielmotor, er valt nogal wat te kiezen!

Het is van belang om de juiste motor te kiezen. Een voorwielmotor heeft een maximaal vermogen van 40 Nm terwijl een middenmotor en een achterwielmotor minimaal 80 Nm als vermogen kunnen hebben. Het voorwiel zou anders veel te zwaar worden en daardoor is de elektrische fiets niet meer te gebruiken.

 

De voorwielmotor

De voorwielmotor is de stilste motor en relatief goedkoop. Maar deze biedt vaak een minder krachtige ondersteuning. Toch wordt er vaak voor deze motor gekozen. Waarom?

Voordelen voorwielmotor
– Een e-bike met voorwielmotor is dikwijls goedkoper dan e-bikes met een midden- of achterwielmotor
– Een e-fiets met voorwielmotor is vaak stiller (hoewel niet in alle gevallen)
– Een voorwielmotor is minder onderhoudsgevoelig dan andere motoren
– Een gesloten kettingkast is mogelijk (komt vrijwel niet voor bij een achterwielmotor)
– Een voorwielmotor beïnvloedt het design van de fiets minder
– Een frame met een lage instap is mogelijk
– Een voorwielmotor heeft de mogelijkheid tot ‘vrijloop’; dit houdt in dat je ook zonder ondersteuning licht kunt fietsen

Nadelen voorwielmotor
– Een voorwielmotor biedt vaak een minder krachtige ondersteuning, een nadeel in heuvelachtig terrein
– Een voorwielmotor geeft het gevoel dat er aan de fiets wordt getrokken (in plaats van het natuurlijk duwen van een midden- en achterwielmotor)
– Door de lagere druk op het voorwiel kan deze onder bepaalde omstandigheden doorslippen; dit kan erg lastig zijn op zandwegen, in de herfst bij vallende bladeren en in de winter bij sneeuwval en ijzel
– Een motor in het voorwiel levert een zwaarder stuurgedrag op
– Een elektrische fiets met voorwielmotor kun je aan de voorzijde lastiger optillen

Aanschaffen e-bike met voorwielmotor

Maak altijd een lange proefrit voor je een e-bike aanschaft. Let daarbij met name op de mate van ondersteuning en de kracht en souplesse van de motor. Ook moet je de fiets je een veilig gevoel geven, dus niet ‘de fiets gaat er met mij vandoor’.

De middenmotor

De middenmotor is de populairste motor onder de elektrische fietsen. Het creëert een fijne fietservaring, maar is ook storingsgevoelig. Meer over de middenmotor? De middenmotor is veruit de populairste motor voor elektrische fietsen. We leggen uit waarom.

Kiezen voor een elektrische fiets met middenmotor
Een groot voordeel van een middenmotor is de plek waar deze op de fiets is gemonteerd. Zoals de naamgeving al zegt: in het midden van de fiets, bij de trapas. Centraal tussen de wielen én laag. Dat brengt het zwaartepunt omlaag en dat maakt een elektrische fiets met middenmotor stabiel tijdens het rijden. Ook met tillen merk je dat de fiets niet naar voor of naar achter kiept.

E-bike met middenmotor

 

 

Voordelen middenmotor
Een ander groot voordeel is het natuurlijke gevoel van trapondersteuning. De energie van de motor wordt overgebracht op de trapas (net zoals je benen doen op een niet-elektrische fiets) en niet rechtstreeks op het voor- of achterwiel. Verder meet een krachtsensor de kracht die je uitoefent op de trappers en past de ondersteuning daar op aan. Het doseren van een middenmotor verloopt erg precies. Hoe minder hard je trapt, hoe meer de fiets ‘meehelpt’. Dat is een groot pluspunt, bijvoorbeeld tijdens het wegrijden vanuit stilstand of bij fietsen met extra gewicht (kinderen, boodschappen).

Een ander pluspunt van een middenmotor is dat je deze kunt combineren met alle soorten versnellingen, bijvoorbeeld een naaf- of een derailleurversnelling. Nog een pluspunt is dat een middenmotor niet in de weg zit bij het plakken van zowel de voor- als achterband.

Nadelen middenmotor?
Een middenmotor heeft een tandwieloverbrenging, waardoor vroegere types rumoeriger waren dan voor- of achterwielmotoren. Tegenwoordig worden de tandwielkasten zo gemaakt dat ze amper meer geluid produceren dan andere typen motoren. Bij de eerste fietsen met middenmotor was er soms schade aan de ketting en de versnellingen, door de kracht van de motor. Nu zijn diverse onderdelen aangepast. Zo worden elektrische fiets kettingen gemaakt van sterkere staalsoorten – of vervangen door aandrijfriemen. Het is technisch uitdagend om een middenmotor spatwaterdicht te krijgen. Behalve de stroomkabel steken ook trappers uit de behuizing en gaat er een ketting of aandrijfriem in en uit. Fabrikanten hebben de spatwaterdichtheid nu goed onder controle. 

Aanschaffen e-bike met middenmotor

Twee zaken blijven. Een e-bike met een middenmotor is meestal duurder dan met een ander type motor. En de grotere instaphoogte, hoe compact de middenmotor ook is. Frames zonder motor bij de trapas kunnen nu eenmaal lager worden gebouwd. Tip: maak een lange proefrit voor je een elektrische fiets aanschaft. Let daarbij op de energie-inhoud van de accu, de ondersteuning van de fiets en op de kracht van de motor. En ook: voelt de fiets goed?

De achterwielmotor

Bij een motor in het achterwiel krijg je de meest natuurlijke rijbeleving, maar het zorgt ook voor een zwaar gewicht aan de achterkant van de fiets. Meer weten?

Kiezen voor een elektrische fiets met achterwielmotor
Een e-bike met achterwielmotor kent belangrijke voor- en nadelen, die je moet meewegen bij de keuze voor een elektrische fiets. Hieronder de voor- en nadelen op een rij.

Achterwiel motor elektrische fiets

 

Voordelen 
Het grootste voordeel van een achterwielmotor is de natuurlijke rijbeleving. Een fiets zonder elektrische ondersteuning wordt immers ook aangedreven door het achterwiel. Dit ‘zetje in de rug’ is het tegenovergestelde van een elektrische fiets met voorwielmotor, waar je juist het gevoel krijgt dat je vooruit wordt getrokken. Naast de natuurlijke fietsbeleving is een e-bike met achterwielmotor erg stil, stuurt deze strakker, is het gewicht van de fiets vaak lager en heb je meer versnellingen waardoor je met name in heuvelachtig terrein beter af bent.

Nadelen
De achterwielmotor heeft een belangrijke beperking: je kunt deze vrijwel niet combineren met een dichte kettingkast en naafversnelling. Alleen een derailleurversnelling is mogelijk. Deze wordt meestal gebruikt op mountainbikes en racefietsen met als voordelen een hoog bereik hebben en een laag gewicht.
Een groot nadeel, met name bij een elektrische fiets, is dat het systeem erg onderhoudsgevoelig is en een hoge slijtage kent. Ook het verwijderen van het achterwiel bij het wisselen van band is geen klusje om zelf te doen. Na de bandenwissel moet de ondersteuning met een computerprogramma opnieuw worden afgesteld. Tot slot een gewichts nadeel: een e-bike met achterwielmotor is aan de achterzijde zwaarder waardoor je de fiets lastiger kunt verplaatsen. Bij een middenmotor is het gewicht beter verdeeld. 

Aanschaffen e-bike met achterwielmotor

Maak een lange proefrit voor je een elektrische fiets aanschaft. Let daarbij op de energie-inhoud van de accu, de ondersteuning van de fiets en of de motor krachtig genoeg voor je is. Bij het aanschaffen van een fiets met achterwielmotor is het erg belangrijk om een lange proefrit te maken. Je kunt hierdoor goed ervaren of de eigenschappen van dit motortype je aanspreken of juist niet.

 

Nu heb je een indruk van e-bike motoren maar wat voor accu zou je kiezen?

Er zijn nog steeds e-bike accu’s die heel speciaal zijn qua design. Hierdoor is de constructie waarmee deze accu’s gemonteerd worden op de fiets ook heel speciaal. Een daar hangt meestal een prijskaartje aan. De meeste fietsen hebben tegenwoordig een accu onder de bagagedrager met een degelijk slot er op. Het voordeel is dat deze accu’s makkelijk van de fiets te halen zijn en mee te nemen om op te laden. De meeste e-bike accu’s hebben tegenwoordig ook een aansluiting op de accu zelf waardoor de accu’s ook op de fiets op te laden zijn. De fietsaccu heeft twee belangrijke kenmerken die worden uitgedrukt in Ampère en Voltage. De meest accu’s van tegenwoordig hebben een Voltage van 36 V. Als de accu een Ampère heeft van bijvoorbeeld 11 Amp dan wordt de capaciteit van de accu uitgedrukt door deze twee getallen met elkaar te vermenigvuldigen. En deze accu heeft dan een capaciteit van 396 Wattuur ofwel afgerond 400 Wh. Hoe hoger de Watturen hoe meer capaciteit (kracht) de accu heeft en dit bepaald de actieradius van de e-bike. 

En wat is er nog meer belangrijk?

Denk eens aan de uitvoering van de e-bike. Hoe is het frame vormgegeven? Zijn de lasnaden netjes afgewerkt? Je kunt natuurlijk niet alles hebben in een bepaalde prijsklasse! Tegenwoordig heb je al e-bikes vanaf € 1.249,00 en dan heb je echt wel wat! De prijs wordt meestal bepaald door de plaats van de motor, de capaciteit van de accu en de onderdelen waarmee de fiets is afgewerkt! 

We hopen dat je je op het juiste spoor hebben kunnen zetten! Misschien heb je nog vragen of wil je proefrijden op een elektrische fiets? Bel ons dan of neem contact op via onze livechat. We wensen je alvast heel veel veilige kilometers toe!

Laat een opmerking achter